Over Wendy
Even voorstellen
Mijn naam is Wendy Ketelaar. Ik woon samen met mijn man Sander, dochter Roos (6 jaar) en zoon Finn (5 jaar) in een gezellige boerderij in Lintelo (Aalten). Ik ben ruim 20 jaar werkzaam geweest als leerkracht basisonderwijs, waarvan vele jaren bij de kleuters. Daarnaast heb ik mijn eigen praktijk aan huis als (kinder)coach met paarden. Aangezien ik toe was aan een nieuwe uitdaging buiten het onderwijs, ben ik gestart met kinderopvang Lintelotje, als gastouder bij ons thuis. Hierin kan ik mijn enthousiasme en liefde voor het werken met kinderen kwijt.
Ik vind het geweldig en belangrijk om kinderen te mogen begeleiden in hun ontwikkeling met aandacht voor creativiteit, natuur, dieren en buitenleven. We zijn bij Lintelotje dan ook veel bezig met het buitenleven en alle aspecten die hiermee samenhangen. We hebben thuis veel dieren, waaronder: paarden en een pony, een hond, cavia’s, kippen, poezen en ganzen.
ContactPedagogische visie
Mijn pedagogische visie heeft vorm gekregen door onder andere de volgende inspiratiebronnen: Loris Malaguzzi (Reggio Emilia), Rudolf Steiner (antroposofie) en Thomas Gordon. Ik gebruik de sterke punten uit deze visies, maar geef daar een draai aan die bij uw kind en mijzelf het best past.
Hieronder zal ik deze visies kort toelichten:
Loris Malaguzzi (Reggio Emilia):
De Italiaanse pedagoog Loris Malaguzzi (1920 -1994) combineerde diverse pedagogische visies met zijn persoonlijke ervaringen tot een eigen pedagogiek. Hij noemde deze visie, de pedagogiek van het luisteren en het kijken. Reggio Emilia gaat uit van een sterk kind, competent en vanaf zijn geboorte rijk is aan mogelijkheden. Kinderen stellen zich open en hebben de kracht om betekenisvolle ideeën te ontwikkelen en beschikken over een grote dosis nieuwsgierigheid die hen tot het onderzoeken dwingt.
Vanaf de geboorte zijn kinderen ingesteld op het communiceren met de omgeving. Hierbij is in eerste instantie de gesproken taal nog niet ontwikkeld. Het jonge kind gebruikt daarom alle andere talen (mogelijkheden) om contact te maken met de omgeving. Zij drukken zich uit in gebaren, mimiek, geluid, signalen als huilen en lachen, maar ook via beweging, spel en tekenen, verven en kleien. Naarmate zij ouder worden ligt de focus op de gesproken taal, waardoor andere uitingen ondergeschikt raken en de rijke mogelijkheden om je te uiten afnemen of zelfs verdwijnen. Binnen de visie van Reggio Emilia wil men de veeltaligheid behouden om mensen een breder scala aan expressiemogelijkheden te bieden, dan enkel taal. Loris Malaguzzi spreekt over de 100 talen van het kind.
Rudolf Steiner (antroposofie):
Een belangrijk uitgangspunt van Steiner is dat elk kind uniek is en de gelegenheid moet krijgen zich volledig te ontwikkelen. De nadruk ligt op werken met natuurlijke materialen in een natuurlijke omgeving. Het achterliggende idee is dat kinderen leren hoe de natuur in elkaar zit terwijl tegelijkertijd de zintuiglijke ontwikkeling wordt gestimuleerd. Ook hecht Steiner veel waarde aan expressie en fantasie, om kinderen te leren zich te uiten en zich te ontwikkelen tot creatieve mensen. Een derde kernwaarde in de theorie van Steiner is ritme. Hij ziet het leven als één en al ritme. Ritme in een dagindeling, het weekritme en het ritme van de jaarindeling (seizoenen) geven houvast, veiligheid en herkenning. Op zoek naar een diertje in de grond, bollen planten in de tuin, eikels zoeken op het zandpad, ijs bekijken en voelen hoe het smelt.
Thomas Gordon:
De Gordon-methode gaat uit van gelijkwaardigheid in relaties, zodat iedereen zichzelf kan zijn en zijn verantwoordelijkheid neemt, rekening houdend met de ander. In opvoedingsrelaties betekent dit dat de opvoeder het kind in zijn waarde laat en respectvol benadert. Er wordt gekeken naar wat het kind wil.
Gordon hecht veel waarde aan communicatie. Kinderen kunnen goed aangeven wat ze willen, met of zonder woorden.
Bekend uit de Gordon methode is ook de ‘ik-boodschap’. Met een ‘ik-boodschap’ geef ik, als gastouder, heel concreet aan wat ik wel of niet aanvaardbaar vindt in het gedrag van het kind en wat dat gedrag voor mij betekent. Het kind leert zich te verplaatsen in een ander zonder daarbij in zijn eigenwaarde aangetast te worden.
Ook uw kind bij Lintelotje?
Neem contact op